روانشناسی

واژینوز باکتریایی (BV)

واژینوز باکتریایی (BV)

این عفونت باکتریایی رایج، همچنین به عنوان BV شناخته میشود، اغلب در زنان سن بارور است. BV هنگامی رخ میدهد که باکتری های سالم و طبیعی در واژن، بی ثباتی ایجاد می کنند. بسیاری از زنان مبتلا به BV هیچ علامتی ندارند. با این حال، این میتواند باعث تخلیه واژن آبی با بوی ناخوشایند و همچنین سوزش و خارش در اطراف ناحیه واژن شود.

هر زنی می تواند به واژینوز باکتریایی مبتلا شود. واژینوز باکتریایی می تواند احتمال ابتلا به بیماری مقاربتی را افزایش دهد.

واژینوز باکتریایی چیست؟

واژینوز باکتریال (BV) شرایطی است که در صورت وجود مقدار زیادی باکتری خاص در واژن اتفاق می افتد. این تعادل طبیعی باکتریها را در واژن تغییر می دهد.

واژینوز باکتریایی چقدر شایع است؟

واژینوز باکتریال شایع ترین بیماری واژن در زنان سنین 15-44 سال است.

چگونه واژنوز باکتریایی گسترش می یابد؟

محققان از علت بیماری BV یا چگونگی ابتلا به این ویروس در زنان اطلاع ندارند. ما می دانیم که این بیماری به طور معمول در زنان فعال جنسی رخ می دهد. BV با عدم تعادل باکتریهای “خوب” و “مضر” مرتبط است که به طور معمول در واژن زنان یافت می شود. داشتن یک شریک جنسی جدید یا چندین شریک جنسی ، و همچنین دوش گرفتن ، می تواند تعادل باکتری ها را در واژن به هم بزند. این امر باعث افزایش خطر ابتلا به BV در یک زن می شود.

ما همچنین نمی دانیم که رابطه جنسی چگونه به BV کمک می کند. هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد درمان یک شریک جنسی بر روی ابتلا به BV در زن تأثیر دارد یا نه. داشتن BV می تواند احتمال ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی را افزایش دهد. BV بندرت زنانی را که هرگز رابطه جنسی نداشته اند تحت تأثیر قرار می دهد. نمی توانید BV را از صندلی توالت ، تختخواب یا استخر شنا تهیه کنید.

چگونه می توانم از واژینوز باکتریایی جلوگیری کنم؟

  • بطه جنسی نداشتن
  • تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید.
  • دوش گرفتن نیست قبل و بعد از ارتباط جنسی و شستن محدوده.
  • استفاده از کاندوم لاتکس به روش صحیح در هر زمان رابطه جنسی.

من باردارم. چگونه واژینوز باکتریایی بر کودک من تأثیر می گذارد؟

زنان باردار می توانند BV بگیرند. زنان باردار مبتلا به BV به احتمال زیاد نوزادانی نارس (زودرس) یا با وزن کم متولد می شوند تا زنان باردار بدون BV. وزن کم هنگام تولد به معنای داشتن نوزادی است که هنگام تولد وزن او کمتر از 5.5 پوند باشد. درمان به ویژه برای زنان باردار مهم است.

چگونه می توان فهمید که واژینوز باکتریایی دارم؟

بسیاری از زنان مبتلا به BV علائمی ندارند. اگر علائمی دارید ، می توانید موارد زیر را مشاهده کنید:

  • ترشحات واژن سفید یا خاکستری نازک.
  • درد ، خارش یا سوزش در واژن.
    بوی شدید ماهی مانند ، بخصوص بعد از رابطه جنسی.
  • سوزش هنگام ادرار کردن.
    خارش در اطراف قسمت خارجی واژن.

پزشک من از کجا متوجه خواهد شد که من واژینوز باکتریایی دارم؟

یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی واژن شما را از نظر علائم ترشحات واژن بررسی می کند. ارائه دهنده شما همچنین می تواند آزمایشات آزمایشگاهی را روی نمونه مایعات واژن انجام دهد تا وجود BV را تشخیص دهد.

آیا واژنوز باکتریایی قابل درمان است؟

BV بعضی اوقات بدون درمان از بین می رود. اما اگر علائم BV دارید باید بررسی و معالجه شوید. مهم است که تمام داروهای تجویز شده را مصرف کنید ، حتی اگر علائم از بین بروند. یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی می تواند BV را با آنتی بیوتیک درمان کند ، اما ممکن است حتی بعد از درمان نیز BV برگردد. درمان همچنین ممکن است خطر ابتلا به برخی از بیماریهای مقاربتی را کاهش دهد.

شرکای جنسیتی مردانی که مبتلا به BV هستند معمولاً نیازی به درمان ندارند. BV ممکن است بین شرکای جنسی زن منتقل شود.

در صورت عدم درمان چه اتفاقی می افتد؟

BV می تواند خطرات جدی برای سلامتی ایجاد کند ، از جمله:

  • در صورت داشتن رابطه جنسی با کسی که به ویروس اچ آی وی مبتلا شده است ، احتمال ابتلا به اچ آی وی را افزایش می دهد.
  • اگر HIV مثبت دارید ، احتمال انتقال HIV به شریک جنسی خود را افزایش می دهید.
  • این احتمال وجود دارد که اگر در دوران بارداری BV دارید کودک خود را خیلی زود تحویل دهید.
  • افزایش احتمال ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک. این باکتری ها گاهی اوقات می توانند باعث بیماری التهاب لگن (PID) شوند که این امر باعث می شود فرزندآوری برای شما دشوار یا غیرممکن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *