مقالات

بررسی ارتباط بین کمبود ویتامین D و ذخیره تخمدان در جمعیت زنان نابارور ایرانی(ناباروری ارمغان پارسه)

بررسی ارتباط بین کمبود ویتامین D و ذخیره تخمدان در جمعیت زنان نابارور ایرانی

در سال های اخیر ، ویتامینD به عنوان یکی از عناوین مهم تحقیقاتی هم در زمینه علم ناباروری و هم در سایر رشته های پزشکی تبدیل شده است . در پزشکی تولید مثل ، مطالعاتی صورت گرفته که ارتباط بین ویتامین D و ذخیره تخمدان را مشخص میکند

. در انسان ها ، قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید یکی از منابع اصلی و مهم ویتامین D می باشد .پوشیدن لباس های پوشیده یکی از عواملی است که باعث کمبود ویتامین D میشود. هدف از این مطالعه ، بررسی ارتباط بین کمبود ویتامین D و ذخیره تخمدان در جمعیت زنان نابارور در ایران است. به عنوان بخشی از ارزیابی اولیه باروری در شرکت کنندگان این مطالعه، برای اندازه گیری ویتامین D آزمایش خون و سونوی واژینال در روزهای 2 تا 5 از چرخه قاعدگی برای تعیین تعداد فولیکول (AFC) انجام شد . همه شرکت کنندگان در این مطالعه توسط یک متخصص نازایی و مشاور متخصص پوست به منظور طبقه بندی انواع پوست خود با توجه به طبقه بندی Fitzpatrick مورد ارزیابی قرار گرفتند.

نتایج:

189 بیمار ناباروری در این مطالعه قرار گرفتند. ميانگين غلظت ويتامين D در اين مطالعه مقدار15.46 نانوگرم در ميلي ليتر بود که نشان دهنده کمبود ويتامين D شديد بود. از نظر آماری ارتباط منفی معنی داری بین ویتامین D ، سن و AFC مشخص شد. این مطالعه نشان دهنده ارتباط بسیار قابل توجه ای بین غلظت ویتامین D و AFC بود.

نتیجه گیری:

لباس های پوشیده یک عامل خطر مستقل برای کمبود ویتامین D است بدلیل اینکه پوست در معرض نور خورشید قرار نمیگیرد .تحقیقات ما نشان می دهد که کمبود ویتامین D می تواند نقش مهمی در کاهش ذخایر تخمدان در زنان ایرانی نابارور داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *