روانشناسی

چگونه با ناباروری کنار بیاییم؟

چگونه با ناباروری کنار بیاییم؟

باروری و داشتن فرزند برای بسیاری از زوج ها و حتی زنان یک مساله مهم است. این بحث می تواند از نظر عاطفی و فیزیکی خیلی چالش برانگیز باشد. اگر شما قادر به داشتن فرزند نیستید یا تحت درمان های باروری قرار دارید سوالات و انتظارات دنیای خارجی می تواند آن را حتی دشوارتر کند. با برخورد با جنبه های فیزیکی و احساسی ناباروری و جستجوی حمایت از اطرافیانتان، شما می توانید با ناباروری کنار بیایید.

کنار آمدن با جنبه های احساسی و جسمی ناباروری

۱- احساسات خود را قدردانی کنید

هر کسی که ناباروری را تجربه می کند، اغلب دارای طیف گسترده ای از احساسات مانند انکار، شوک، بی حوصلگی، خشم، گناه و شرم است. اعتراف کردن به داشتن این احساسات می تواند به شما کمک کند تا با این قضیه کنار بیایید. به احساسات خود با درست توجه کردن و به دنبال حمایت بودن از طریق دوستان، اعضای خانواده و حتی پزشکان می تواند به شما قدرت غلبه بر آنها و هر مشکلی که سر راهتان پیش می آید را بدهد

-به یاد داشته باشید که احساسات شما کاملا طبیعی هستند.

-احساساتتان را درمورد ناباروری خود ثبت کنید یا درون یک دفتر برای پیگیری مسیر پیشرفت خود چیزهایی یادداشت کنید یا حتی یک فضای خصوصی را در اختیار داشته باشید تا با احساساتتان کنار بیایید.

-اطمینان حاصل کنید که احساسات خود را از کسانی که با آنها نزدیک هستید پنهان نکنید. ممکن است اگر لبخند بزنید و بگویید که خوب هستید فهمیدن اینکه واقعا چه حسی دارید برای آن ها سخت تر شود.

-از اینکه خودتان را مجبور کنید تا احساسات مشخصی داشته باشید اجتناب کنید. در عوض، هرگونه خشم و غم و اندوهی که حس می کنید را با آغوش باز پذیرفته و سپس اجازه بدهید که خود به خود از بین برود

-هر روز عبارات تاکیدی به خودتان بگویید تا احساساتتان را تصدیق کنید. شما می توانید چیزی شبیه به این بگویید: “من خیلی عصبانی هستم و نمی توانم فرزندی داشته باشم، اما من قوی هستم و زندگی ام بدون داشتن بچه نیز کامل است”.

۲- اجازه دهید که سوگواری کنید

غم و اندوه می تواند یک واکنش طبیعی به ناباروری باشد. اگر هنوز هم امید به داشتن یک حاملگی موفق دارید یا نمی توانید یک کودک را در درون خود رشد دهید، ذهن شما احتمالا در حال سوگواری است. اینکه به خودتان اجازه ندهید که عزادار اتفاقی که افتاده باشید، باعث ایجاد استرس و اضطراب می شود و به شما اجازه نخواهد داد دوباره احساس خوبی داشته باشید.

با پروسه سوگواری با روش “سوگواری برای یک رویا” روبرو شوید. این می تواند به شما کمک کند آن را واقعی تر کنید و همچنین ذهن شما را برای دانستن اینکه احساسات از دست دادن شما کاملا طبیعی است، آماده می کند.

صحبت کردن با همسرتان، خانواده، دوستان و یا حتی نوشتن در یک دفترچه می تواند به شما کمک کند تا از پروسه سوگواری راحت تر رد شوید.

۳- ننگ های اجتماعی را نادیده بگیرید

اکثر مردم اجتماعی هستند اما باروری و داشتن فرزندان چیزی است که بسیاری از مردم به نظر می رسند دوست دارند که درباره اش نظر بدهند. افراد بدون اطلاع از وضعیت شما ممکن است در بعضی موارد نظراتی بی عاطفه بدهند، حتی ممکن است احساس کنند که ابراز کردن نظراتی مانند «اگر تا به حال منتظر نمانده بودید» قابل قبول است. این نوع نظراتی که اغلب ناشی از کمبود اطلاعات است، ممکن است باعث احساس گناه، شرم ، استرس، اضطراب، یا افسردگی در شما شود. یادگیری نادیده گرفتن نظرات و نگرانی های بی مورد اجتماع می تواند به شما برای مقابله با ناباروری کمک کند.

-در مورد چگونگی واکنش دیگران به ناباروری خود نگران نباشید. نادیده گرفتن نظرات و واکنش های منفی می تواند به شما کمک کند تا به راحتی با این اختلال مقابله کنید. به خودتان بگویید، “آنچه که دیگران فکر می کنند، به خودشان مربوط است”، ممکن است به شما کمک کند تا به تدریج از نظرات منفی و نگرانی های بی مورد اجتماع جدا شوید.

-بیان کردن یک نظر منفی به این صورت”می دانید، من در حال حاضر درمان های باروری را انجام می دهم و این واقعا استرس زا بوده” یا “متأسفانه، من نمی توانم بچه داشته باشم” نشان می دهد که این مردم واقعا نگران و مشتاق پشتیبانی از شما هستند.

-یک نظر منفی را با یک تنفس عمیق و فکر کردن به یک چیز مثبت بازنگری کنید، مانند فکر کردن به انجام فعالیتی که دوست دارید. به عنوان مثال، به خودتان بگویید “ممکن است من با ناباروری در حال مبارزه باشم، اما این وضعیت من را محدود نمی کند. من می توانم بیرون بروم و با دیگران و حتی بچه ها بخندم. “

۴- استرس و اضطراب را مدیریت کنید

ناباروری و درمان آن می تواند موجب ایجاد اضطراب و استرس شدید در افراد شود، از جمله عوارض جانبی فیزیولوژیکی آن می توان به نگرانی های پولی و نارسایی های درمانی اشاره کرد . اقدامات فعال برای کاهش و مدیریت استرس در زندگی شما می تواند به شما کمک کند تا با ناباروری خود بهتر مواجه شوید.

-از هر موقعیتی که باعث استرس شما می شود اگر می توانید دور بمانید. این ممکن است شامل رفتن به جشن سیسمونی یک نوزاد یا جشن تولد کودکان باشد.

-از تکنیک های تنفس عمیق برای کمک به خودتان استفاده کنید و یا از موقعیت های استرس زا به کمک آن عبور کنید. شما می توانید این کار را با نشستن یا صاف ایستادن و از طریق بینی تان نفس عمیق کشیدن برای چند ثانیه انجام دهید. سپس نفستان را نگه دارید و از طریق بینی خود را برای همان زمانی که دم داشتید، بازدم را هم تکرار کنید. این تمرینات تنفسی را برای پنج دقیقه در زمانی که احساس تنش یا اضطراب می کنید، می تواند به کاهش احساس اضطراب یا استرس تان کمک کند.

۵- خودتان را دوست داشته باشید

مراقبت از خود و داشتن زمان برای خودتان می تواند به کاهش استرس کمک کند و کمکتان کند تا احساس خوبی داشته باشید. اگر با ناباروری و مسائل مربوط به آن از نظر عاطفی یا جسمی برخورد می کنید، “زمان من” را برنامه ریزی کنید تا ذهن شما را منحرف کند و به خودتان یک وقفه بدهید.

فعالیت هایی را که با افراد دیگری که ناباروریتان را به شما یادآوری نمی کنند تنظیم کنید. به عنوان مثال، با یک همکار ناهار بخورید یا از بودن با دوستانتان لذت ببرید.

چیزهایی را که به شما اجازه می دهد خودتان را از دوست داشته باشید و استرس را کاهش می دهند انجام دهید مانند یک کلاس یوگا یا کلاس مدیتیشن یا ماساژ ثبت نام کنید. اجازه بدهید برای خودتان چیزی بخرید یا فعالیتی را که دوست دارید مانند کوهنوردی یا سفالگری انجام دهید. حتی خواندن یک کتاب در وان حمام راه خوبی برای دوست داشتن خودتان است.

به خاطر داشته باشید که هرگز نباید احساس گناه کنید که بخواهید زمانی را برای خودتان اختصاص دهید. مهم است که به فکر کاهش استرس و ارتقاء سلامت کلی خودتان باشید.

به دنبال گرفتن حمایت باشید

۱- یک قرار ملاقات با یک پزشک تنظیم کنید

اگر برای باردار شدن مشکل دارید، تحت درمان های باروری قرار دارید یا ناباروری شما تشخیص داده شده است، برای دیدن دکتر خود یک قرار ملاقات تنظیم کنید. او ممکن است بتواند به شما در پیدا کردن راه هایی برای مقابله با مسائل مربوط به فیزیولوژیکی و روان شناختی که ناشی از ناباروری است کمک کند.

-اجازه دهید پزشک شما را در مورد احساسات مربوط به ناباروریتان بداند. او ممکن است بتواند با شما در مورد آنها صحبت کند یا شما را به یک متخصص ارجاع دهد.

-در نظر بگیرید که یک روانپزشک برای کمک به کنار آمدن با احساسات خود را ملاقات کنید. این ممکن است به شما کمک کند با احساسات خودتان و یا شرایطی که در دنیای بیرون با آن روبرو هستید درست برخورد کنید.

۲- با شریکتان حرف بزنید

استرس ناباروری می تواند به ایجاد کردن مشکلاتی در هر رابطه منجر شود. داشتن گفتگوهای باز، صادقانه و دوست داشتنی با شریکتان و یا یکی از عزیزانتان می تواند به حفظ رابطه شما کمک کند. همچنین می تواند به شما کمک کند که به طور موثر به ناباروری خود برسید.

-به خاطر داشته باشید که شما و همسرتان همیشه در یک موقعیت قرار نخواهید گرفت. پیدا کردن توافق از طریق مکالمه صادقانه می تواند به شما کمک کند که هرگونه مشکلی که بوجود می آید را از بین ببرید. به عنوان مثال، اینطور بگویید، “رضا، من می دانم که تو واقعا دلت می خواهد که یک بچه داشته باشی، اما این درمان های باروری برای من واقعا سخت است. ما باید کشف کنیم که برای چه مدتی می خواهیم آنها را ادامه دهیم. “

-به برگردان صمیمیت بینتان از طریق مکالمات فکر کنید. لذت بردن از صحبت های غیر جنسی و نفسانی با همسرتان می تواند به شما کمک کند تا هر دو به کنار آمدن با مشکلاتتان راحت تر بپردازید.

۳- خودتان و عزیزانتان را مطلع نگه دارید

این گفته قدیمی که دانش قدرت است می تواند به شما و دیگران در کنار آمدن با ناباروری کمک کند. اطمینان حاصل کنید که شما، شریکتان، و نیز اعضای خانواده و دوستانتان درباره ناباروری اطلاعات کافی را کسب کرده اید، می تواند به همه کمک کند که احساسات خود را درک کنند و نیازهای شما را فراهم کنند.

-در مورد آخرین پیشرفت های ناباروری یا شرایط خاص خود با پزشک خود در ارتباط باشید. از این اطلاعات استفاده کنید تا عزیزانتان را مطلع نگه دارید. شما همچنین می توانید منابع آنلاین را مطالعه کنید تا بیشتر درباره ناباروری عزیزانتان را مطلع کنید. این ممکن است به شما ایده هایی در مورد چگونگی کنار آمدن با آن ارائه دهد. به عنوان مثال، انجمن ملی ناباروری منابع ناباروری خوبی را ارائه می دهد، از جمله راه هایی برای کنار آمدن با آن به بهترین شکل ممکن.

۴- با مردم درباره مبارزه خود صحبت کنید

ممکن است دشوار باشد که با خانواده، دوستان و دیگران درباره مبارزه با ناباروری صحبت کنید. صحبت کردن صادقانه با مردم در مورد آن می تواند به شما کمک کند تا با ناباروری کنار بیایید. رک بودن ممکن است موجب بالا بردن ریسک ایجاد موقعیت ها یا سوالات ناراحت کننده شود.

-تصمیم بگیرید که چقدر از مبارزه تان را می خواهید به اشتراک بگذارید. در نظر بگیرید که قصد دارید چه چیزی را به مردم بگویید. ممکن است بخواهید در یک مکان خصوصی باشید تا بتوانید احساسات خود را نشان دهید. به عنوان مثال، شما می توانید بگویید، “ناباروری یک بحران زندگی است که بر روی ۱ زوج از ۸ زوج تاثیر می گذارد. رضا و من یکی از این زوج ها هستیم. این مدت برای هر دویمان خیلی استرس آور شده است و ما تلاش می کنیم که از این بحران رد شویم.”

-اجازه دهید مردم بدانند چگونه می توانند از شما حمایت کنند و بدانند که شما چقدر مایل به اشتراک گذاری اطلاعاتتان هستید. به عنوان مثال، بگویید: “من از شما ممنونم که می پرسید و می خواهید از ما حمایت کنید”. من مایل هستم به شما کمی از اتفاقاتی که دارد رخ می دهد را تعریف کنم، اما من هم به سختی دارم از این بحران گذر می کنم، بنابراین ممکن است گاهی کم بیاورم. “

۵- به یک گروه پشتیبانی بپیوندید

صحبت کردن با افرادی که با ناباروری در حال مبارزه هستند، می تواند منبع مهمی برای حمایت از شما باشد. پیوستن به یک گروه پشتیبانی برای افرادی که دارای ناباروری هستند، می تواند به شما کمک بی قید و شرطی از افرادی که واقعا آنچه را تجربه می کنید درک کنند باشد. یک گروه پشتیبانی نیز ممکن است به شما کمک کند تا به طور موثر با احساساتتان و سایر جنبه های ناباروری خود کنار بیایید.

-در یک گروه پشتیبانی محلی یا انجمن پشتیبانی آنلاین عضو شوید. گروه هایی مانند انجمن ناباروری ملی می توانند به شما کمک کنند تا هر دو نوع گروه را پیدا کنید.

-به خاطر داشته باشید که یک گروه پشتیبانی یک فضای امن است که می توانید خودتان باشید. شما ممکن است دریابید که به اشتراک گذاشتن احساساتتان به صورت آشکارا می تواند به شما کمک کند تا به راحتی آنها را بپذیرید و با ناباروری خود مقابله کنید.

چگونه با استرس ناباروری کنار بیایید

۱-به یک گروه پشتیبانی بپیوندید

اگر شما در حال انجام دادن دارو درمانی یا هورمون درمانی مبتنی بر درمان های باروری هستید، ممکن است انواع عوارض روحی و جسمی را تجربه کنید. این عوارض می تواند احساسات و حس های جسمی که در حال تجربه کردنشان هستید را حتی بدتر کند. صحبت کردن با پزشکتان در مورد هر علائم فیزیکی و عاطفی که در طول درمان های باروری تجربه می کنید می تواند به شما کمک کند تا از عوارض جانبی درمان بکاهید.

-آگاه باشید که حیاتی است که اجازه دهید پزشکتان از هرگونه عوارض جانبی که ممکن است تجربه کنید مطلع باشد، به خصوص اگر آنها مربوط به روانشناسی باشند. او می تواند تشخیص دهد که آیا عوارض جانبی مربوط به داروها هستند یا خیر، و بهترین گام های بعدی برای از بین بردن ناراحتی شما چه چیزهایی هستند.

-علائم روانی که داروهای باروری ممکن است باعث پیدایش آنها شوند شامل این ها هستند: اضطراب، اختلال خواب، نوسانات خلقی، تحریک پذیری، افسردگی، مانیا و عدم توانایی در تمرکز.

-بدانید که داروهای خاص ممکن است باعث سردرد و حساسیت به پستان شود. هر دوی این علائم اغلب به آسانی با با یک مسکن برطرف می شود.

۲- زمانی که با پزشکانتان می گذرانید را با فعالیت های لذت بخش پر کنید

اگر در حال انجام دادن درمان های باروری هستید، شانس این را دارید که در مطب پزشکان زیاد وقت بگذارید یا در مورد قرار ملاقات بعدی خود فکر کنید. این می تواند به هر استرسی را که در روند تلاش برای باردار شدن احساس می کنید، اضافه شود. تا جایی که می توانید فعالیت های لذت بخشی را به زمانی که با پزشکتان می گذرانید یا درباره قرار ملاقات بعدی تان فکر می کنید اضافه کنید.

-کاری را که لذت می برید را انجام دهید و این کار به طور فعال استرس شما را کاهش می دهد و می تواند حواس شما را پرت کند. این کار می تواند چیزی شبیه به ماساژ دادن، رفتن به تعطیلات آخر هفته یا شام خوردن با دوستانتان باشد.

-سعی کنید فعالیت های لذت بخشی را با شریک خود انجام دهید. رابطه شما ممکن است به شدت بر استفاده کردن از داروها، داشتن رابطه جنسی و سایر جنبه های درمان باروری تمرکز کند. انجام دادن کاری به عنوان یک زن و شوهر می تواند به شما دلایل اینکه چرا با یکدیگر هستید و تلاشتان برای داشتن یک کودک را یادآوری کند. همچنین ممکن است فشارهای جاری را کاهش دهد.

۳- با یک مشاور مالی درباره پرداخت هزینه های درمان ملاقات کنید

هزینه های درمان ناباروری بسیار زیاد است. یک چرخه معمول IVF (باروری درون کشتگاهی) می تواند هزینه ای بسیار زیادی داشته باشد. برای بسیاری از زوج ها، درمان های ناباروری، حتی با بیمه، بار مالی قابل توجهی را بر دوششان می گذارد. کمک گرفتن از یک مشاور مالی ممکن است برخی از نگرانی های شما را از بین ببرد و به شما در پیدا کردن راه هایی برای انجام دادن درمان بدون کاهش منابع مالی شما کمک بکند.

-قبل از اینکه با یک برنامه ریز ملاقات کنید، تمام اطلاعات مالی خود را، از جمله نکات پرداخت و سوابق سرمایه گذاری جمع آوری کنید. اجازه بدهید او بداند که شما با پرداخت هزینه های درمان ناباروری در حال چالش هستید و می خواهید بدانید که چگونه می توانید آنها را به طور قابل توجهی ادامه دهید. به هر سوالی که مشاور پرسیده است صادقانه پاسخ دهید تا بتواند بهترین وضعیت را برای شما ارائه دهد. اطمینان حاصل کنید که هر سؤالی که درباره سلامت مالی خود دارید بپرسید و اینکه چگونه توانایی شما برای ادامه درمان را تحت تاثیر قرار می دهد.

۴- مشاوره ای برای اضطراب مرتبط با نتایج دریافت کنید

علاوه بر استرس هایی که همراه با درمان هستند، انتخاب هایی که در مورد آنها انجام می دهید و نتایج بالقوه می تواند اضطراب قابل توجهی ایجاد کند.

-احساس اضطراب در مورد سقط جنین، اگر شما باید آزمایش پیش زادی انجام دهید و اینکه آیا باید درمان را ادامه بدهید یا نه، تمامی آنها واکنش های طبیعی به درمان های ناباروری است. صحبت کردن با یک مشاور ناباروری می تواند به شما و شریکتان کمک کند تا با استرس و اضطراب از برخورد با نتایج بالقوه و گزینه هایی که شما باید در نتیجه درمان های باروری انجام دهید کنار بیایید.

-از متخصص زنان یا باروری خود برای ارجاع به یک مشاور ناباروری بپرسید. اجازه بدهید او بداند که چرا شما می خواهید مشاور را ببینید تا بتواند مراقبت مکملی برای درمان را ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *