ناباروری

چک لیست سلامت قبل از بارداری

 

چک لیست سلامت قبل از بارداری

یکی از راه هایی که میتوانید به نوزاد خود زندگی بهتری هدیه دهید، این است که قبل از بارداری از سلامت خود مطمین شوید .برای این کار شما می توانید از 3 ماه تا یک سال قبل از اقدام به بارداری ، جهت بررسی وضعیت خود به پزشک مراجعه کنید . در اینجا به بررسی برخی از راه هایی که برای آماده سازی بدن برای بارداری وجود دارد می پردازی

1. مصرف دارو های پیشگیری از بارداری

اگر داروی جلوگیری تزریق کرده اید 12هفته طول میکشد تاهورمونهای فعال از بدن دفع شود. پس از آن3 ماه تا یک سال زمان می برد تا بدن شما به شرایط طبیعی باروری خود بازگردد . و اگر دارو را قطع کنید، ممکن است شش ماه طول بکشد تا چرخه شما به یک الگوی منظم برسد .
با این حال، در اکثر موارد ، نوع داروی ضد بارداری که شما استفاده می کنید و یا استفاده می کردید، تاثیری روی مدت زمان لازم برای باردار شدن ندارد. اگر در مورد قطع داروی ضد بارداری خود نگران هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

2. تاریخچه پزشکی

پزشک خود را در مورد هرگونه بیماری که شما و یا شریک زندگیتان در گذشته داشته اید مطلع کنید. در صورت امکان، هر گونه سابقه بیماری خانوادگی را با پزشک خود در میان بگذارید، از جمله اینکه آیا بستگان زن دارای عوارض حاملگی بودند یا خیر .
سپس پزشک می تواند در مورد هرگونه عوارض بالقوه ای که ممکن است در هنگام تلاش برای بارداری و یا پس از آن روبرو شوید ، شما را راهنمایی کند .

3. غربالگری سرویکس

غربالگری گردن رحم (همچنین به عنوان تست اسمیر شناخته می شود) در دوران بارداری قابل اطمینان نیست. این به این علت است که در این زمان، دهانه رحم شما کمی تغییر می کند.

قبل از اقدام برای بارداری جهت انجام تست اسمیر با پزشک خود مشورت کنید .
4. آزمایش ادرار و خون

این آزمایشات میتواند مجموعه ای از مشکلات از جمله دیابت ، کم خونی و عفونت را مورد بررسی قرار دهد. این آزمایشات به طور روتین به همه بیماران پیشنهاد نمیشود ،بنا براین در صورتی که هر گونه نگرانی در مورد سلامتی خود دارید میتوانید با پزشک خود در مورد انجام این آزمایشات مشورت کنید.
تشخیص به موقع بیماری توسط پزشک میتواند بسیار کمک کننده باشد. به عنوان مثال، اگر شما مبتلا به دیابت هستید، کودک شما در معرض خطر بیشتری از نقایص خاص است. با این وجود، با نظارت و حفظ قند خون خود، می توانید به کاهش این خطرات کمک کنید
یکی از اقدامات لازم بررسی بیماری های مقارتبی است .از آنجایی که در بیشتر مواقع بیماریهای مقاربتی نشانه ای ندارند، بنابر این اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشتید حتما تست های لازم جهت تشخیص بیماری را انجام دهید .

5. بررسی فشار خون

فشار خون بالا در دوران بارداری بسیار رایج است، به خصوص اگر اضافه وزن دارید.اگر از قبل از بارداری سابقه فشار خون بالا دارید حتما آن را با پزشک و یا مامای خود در میان بگذارید.این امر به کنترل و تشخیص فشار خون بالا در دوران بارداری کمک میکند.
با این حال، اگر قبلا با فشار خون بالا تشخیص داده شده است، قبل از اینکه بفهمید دقیقا اندازه گیری دقیق شما برای GP شما مفید است. این به مامای شما اجازه می دهد تا بهتر در هنگام بارداری تغییرات خود را تغییر دهد و در صورت لزوم به شما کمک بیشتری بدهد.

6. وزن مناسب

اضافه وزن و یا وزن کم ممکن است باروری شما را تحت تاثیر قرار دهد و می تواند برای شما و کودکتان عوارضی را ایجاد کند. در حالت ایده آل، شما باید شاخص توده بدنی (BMI) بین 19 و 25 را داشته باشید.

اگر تغییر شیوه زندگی برای شما دشوار است و شاخص توده بدنی بالا یا پایین دارید جهت دریافت یک رژیم غذایی مناسب با متخصص تغذیه مشورت کنید .
7. واکسیناسیون

اطمینان حاصل کنید که تمامی اقدامات بهداشتی لازم جهت حفاظت از خود و جنینتان را انجام داده اید. بعضی از واکسن هایی وجود دارد که در دوران بارداری ایمن نیستند، بنابراین بهتر است آنها را در حال حاضر دریافت کنید.پزشک و یا ماما شما را در این زمینه راهنمایی می کنند.

8. ترک سیگار

سیگار کشیدن می تواند عوارضی برای شما و کودک شما ایجاد کند. همچنین خطر بروز سقط جنین و تولد نوزاد مرده را افزایش می دهد. اگرچه به نظر میرسد استفاده از سیگار الکترونیکی از خطر کمتری برخوردار است با این وجود ما نمی توانیم مطمئن شویم که تاثیر آن بر روی شما یا کودکتان چیست.بهترین راه ترک هر دو است .

9. دارو

اگر داروی خاصی مصرف میکنید جهت ادامه مصرف یا قطع دارو در دوران حاملگی با پزشک خود مشورت کنید . در بسیاری از موارد، نیازی به تغییر نیست. اما گاهی اوقات پزشک شما می تواند داروهایی را که در دوران بارداری ایمن هستند، تجویز کند .از داروهای بدون نسخه مانند آیوپروفن و آنتی هیستامین ها اجتناب کنید. این درمان ها برای نوزادان بی خطر نیستند.

10. تست ژنتیک

اگر شما اختلال ژنتیکی مانند فیبروز کیستیک یا یک بیماری مادرزادی مانند تالاسمی دارید، ممکن است واجد شرایط آزمایشات ژنتیکی باشید. این تست درصد احتمال وجود این اختلالات در نوزاد شمارا بیان میکند.

11. مکمل های ویتامین

به محض اقدام برای بارداری، باید از مکملهایی استفاده کنید که به صورت روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک دریافت کنید. شما باید این را تا زمانی که حداقل 12 هفته باردار هستید نگه دارید.
شما می توانید اسید فولیک را به عنوان یک مکمل مستقل یا به عنوان بخشی از مولتی ویتامین مصرف کنید. بعضی از مولتی ویتامین ها حاوی مقادیر بالایی از ویتامین A هستند که که برای نوزاد شما ایمن نیستند. مولتی ویتامین هایی که برای بارداری طراحی شده اند را انتخاب کنید و اگر مطمئن نیستید، همیشه با داروساز خود چک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *